Wydawanie decyzji w sprawie przyznania statusu
Wydawanie decyzji w sprawie przyznania statusu centrum integracji społecznej
Wydział realizujący usługę:
Wydział Polityki Społecznej
Komórka realizująca usługę:
Oddział rynku pracy
Numer telefonu:
+48 81 74-24-552
Co chcę załatwić?
Uzyskać statusu centrum integracji społecznej.
Kogo dotyczy?
- jednostki samorządu terytorialnego w formie: jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego,
- organizacji pozarządowej,
- podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Centrum utworzone przez organizację pozarządową lub podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działa w formie jednostki wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i finansowym, w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników, z uwzględnieniem przepisów o rachunkowości.
Co przygotować?
Wniosek o przyznanie statusu zawierający dane oraz dokumenty wskazane w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, tj:
- nazwę instytucji tworzącej Centrum i adres jej siedziby,
- informację o miejscu funkcjonowania Centrum oraz miejscu realizacji usług, o których mowa w art. 3 ust. 1a ustawy o zatrudnieniu socjalnym, i przewidywanym terminie rozpoczęcia działalności,
- dane kontaktowe Centrum,
- przewidywaną liczbę uczestników oraz wskazanie, dla jakiej grupy uczestników Centrum będzie świadczyć usługi,
- planowany rodzaj działalności wytwórczej, handlowej lub usługowej,
- program prac prowadzonych z uczestnikami w ramach reintegracji zawodowej i społecznej,
- przewidywaną liczbę pracowników Centrum oraz ich kwalifikacje,
- planowane rodzaje umów o pracę pracowników Centrum i ich wymiar czasu pracy,
- dane o organizacji i systemie zajęć w Centrum,
- dane o zakładanych efektach działania Centrum, w tym planowaną liczbę osób do przyuczenia do zawodu, przekwalifikowania lub podwyższenia kwalifikacji, planowaną liczbę osób, którym uczestniczenie w zajęciach w Centrum i wspierane zatrudnienie socjalne pomogą w uzyskaniu zatrudnienia
na zasadach przewidzianych w przepisach prawa pracy lub w podjęciu działalności gospodarczej, planowaną liczbę osób usamodzielnionych ekonomicznie,
- dane o szacunkowym rocznym preliminarzu ogólnych kosztów działalności Centrum, w tym kosztów realizacji reintegracji zawodowej i społecznej,
- dane o wysokości zasobów własnych instytucji tworzącej poniesionych na utworzenie Centrum oraz o formach tych zasobów, a także o przewidywanym udziale własnym w finansowaniu działalności Centrum,
- dane o innych źródłach finansowania działalności Centrum, w tym ze środków określonych w gminnym programie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu,
- projekt regulaminu Centrum,
- kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, w której ma funkcjonować Centrum lub w której będą realizowane usługi wymienione w art. 3 ust.1 ustawy o zatrudnieniu socjalnym,
- opinię starosty o potrzebie powołania Centrum na terenie podległego mu powiatu, z wyłączeniem wniosku składanego przez powiat,
- akt powołania Centrum, w przypadku powołania Centrum przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Jakie dokumenty muszę wypełnić?
Nie ma określonego wzoru wniosku.
Istnieje możliwość skorzystania z przykładowego wzoru wniosku o przyznanie statusu centrum integracji społecznej (wzór nieobligatoryjny) zamieszczonego na stronie internetowej: emp@tia Portal Informacyjno-Usługowy
Jak wypełnić dokumenty?
Wniosek należy wypełnić czytelnie oraz uzupełnić wszystkie pola.
Ile muszę zapłacić?
Nie podlega opłacie skarbowej.
Kiedy złożyć dokumenty?
Brak terminu.
Gdzie załatwię sprawę?
- Dokumenty możesz wysłać pocztą na adres:
Lubelski Urząd Wojewódzki
Wydział Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4
20-914 Lublin
- lub złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta – parter, ul. Spokojna 4.
- Jeżeli będziesz miał problem z wypełnieniem wniosku zadzwoń do Oddziału rynku pracy w Wydziale Polityki Społecznej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego – tel. +48 81 74-24-552, +48 81 74-24-264 lub wyślij zapytanie mailem na adres: wps@lublin.uw.gov.pl
Co zrobi urząd?
Wniosek będzie rozpatrzony zgodnie z przepisami ustawy o zatrudnieniu socjalnym, w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez Wojewodę Lubelskiego.
Jaki jest czas realizacji?
Niezwłocznie miesiąc do dwóch od dnia złożenia wniosku.
Jak się odwołać?
Od decyzji przysługuje odwołanie do Ministra Rodziny i Polityki Społecznej za pośrednictwem Wojewody Lubelskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe:
Status Centrum nadaje się na 5 lat.
Centrum Integracji Społecznej jest obowiązane:
- przedstawić corocznie, nie później niż do dnia 31 marca, wojewodzie oraz jednostkom i podmiotom przyznającym dotacje Centrum, a także instytucji tworzącej sprawozdanie zawierające rozliczenie dotacji za rok poprzedni, efekty reintegracji zawodowej i społecznej, a także preliminarz wydatków i przychodów na rok bieżący związanych z wykonywaniem usług, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, oraz informację o zmianie danych zawartych we wniosku, o którym mowa w art. 4 w ww. ustawie.
Podstawa prawna:
- ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym,
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.