Procedura ubiegania się o dotacje przez jednostki samorządu terytorialnego
Tryb i sposób przyznawania, wydatkowania i rozliczania dotacji z rezerwy celowej poz. 4, oprócz przepisów powszechnie obowiązujących (ustawa o finansach publicznych) regulują: wytyczne w sprawie zasad i trybu uruchamiania środków budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania związane z przeciwdziałaniem i usuwaniem skutków zdarzeń noszących znamiona klęsk żywiołowych (dalej wytyczne) zatwierdzone przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji dnia 13 kwietnia 2021 r. (wytyczne stanowią załącznik nr 1)
Tryb przyznawania przedmiotowych dotacji obwarowany jest spełnieniem przez wnioskodawcę kilku obligatoryjnych przesłanek, takich jak:
- Jednostka może otrzymać dotację na dofinansowanie zadań własnych w zakresie usuwania skutków zdarzeń o znamionach klęsk żywiołowych, jeżeli straty wywołane klęską żywiołową są nie mniejsze niż 5% wykonanych dochodów własnych jednostki za rok bezpośrednio poprzedzający rok wystąpienia klęski żywiołowej,
- Wysokość dotacji nie może przekroczyć 80 % kosztów realizacji zadania, chyba że ustawa stanowi inaczej,
- Dotacja nie będzie udzielona, jeżeli wartość zadania po przetargu na realizację zadania podlegającego dofinansowaniu, jest mniejsza niż 50 000 zł.
- Wartość dotacji nie może być niższa niż 40 tysięcy złotych.
Każdorazowo, decyzję o objęciu zadania dofinansowaniem, po jego przedstawieniu przez właściwego wojewodę podejmuje dysponent rezerwy celowej, jakim jest Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Zadania objęte programem usuwania skutków klęsk żywiołowych realizowane są przez samorządy na ich wniosek jako zadania własne. Podstawą do ubiegania się o dotację, jest pozytywna weryfikacja strat spowodowanych przez zdarzenia noszące znamiona klęski żywiołowej, dokonana przez komisję powołaną przez Wojewodę Lubelskiego oraz zabezpieczenie w budżecie jednostki, kwoty udziału własnego zadania na poziomie co najmniej 20%.
Postępowanie o przyznanie o dotacji
Podstawą ubiegania się o dotacje na odbudowę lub remont obiektu budowlanego stanowiącego własność jednostki samorządu terytorialnego jest zniszczenie go lub uszkodzenie wskutek zdarzenia noszącego znamiona klęski żywiołowej.
Kolejność postępowania:
1/ Po powzięciu informacji o zniszczeniach spowodowanych zdarzeniem noszącym znamiona klęski żywiołowej Wójt/ Burmistrz/ Prezydent/ Starosta informuje niezwłocznie (pismem) Centrum Zarządzania Kryzysowego Wojewody Lubelskiego o zaistnieniu zjawiska i wystąpieniu strat w mieniu Gminy/ Starostwa oraz o powołaniu komisji, która przystąpi do szacowania powstałych strat,
W razie wątpliwości Komisja powołana przez Wojewodę Lubelskiego do weryfikacji strat w mieniu komunalnym jst może zażądać zaświadczenia z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej, że takowe zdarzenie noszące znamiona klęski żywiołowej wystąpiło w terminie i lokalizacji wskazanej przez jst,
2/ Komisja powołana przez Wójta/ Burmistrza/ Prezydenta lub Starostę dokonuje szacunku strat i sporządza protokół wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 oraz sporządza dokumentację fotograficzną strat,
3/ Protokół wraz z dokumentacją fotograficzną zostaje przekazany do Wojewody Lubelskiego w celu zweryfikowania go przez komisję wojewódzką,
4/ O terminie dokonania weryfikacji przewodniczący komisji lub jej sekretarz informują zainteresowaną jst,
5/ Z przeprowadzonej weryfikacji komisja wojewódzka sporządza stosowny protokół, a wartość zweryfikowanych strat porównuje do dochodu własnego jst zrealizowanego w roku poprzedzającym powstanie zniszczeń,
6/ Jeżeli wysokość strat wywołanych klęską żywiołową jest nie mniejsze niż 5% wykonanych dochodów własnych jednostki za rok bezpośrednio poprzedzający rok wystąpienia klęski żywiołowej, ma ona prawo ubiegać się o dotację zgodnie z wytycznymi.